|
Om Skuggan i vattnet
Inger Frimansson
är lysande på att beskriva stämningarna av frustration, rädsla och
ångest som omger dessa personer, vars liv oundvikligen är sammanflätade.
Intrigen tätnar och trådar binds ihop, var och en på sitt sätt nystar
Tor, Micke och Jill, Berits väninna i det förflutna. Samtidigt får
den otäcke, våldsbenägne polisen Tommy upp ögonen för fallet. Jag
sträckläser, är fullständigt uppslukad av dessa öden som är så fint
och insiktsfullt tecknade av Inger Frimansson, och jag ryser av
den ödesmättade omgivningen i Hässelby, en välbärgad villaförort
blir plötsligt en veritabel vardagsmardröm och Mälarens vatten hotfullt
mörkt. Helsingborgs Dagblad och Nordvästra Skånes Tidningar
Upplägget, spänningen
och spelet, är det vi känner, men här finns också ett slags slutspel.
Här återtar Frimansson sitt "fall" och följer det. Blåser liv i
det, utan att upprepa sig och utan att använda gamla knep. Det är
skickligt. Och det är väl där som styrkan i Inger Frimanssons berättande
ligger, någonstans mellan det konstruerade och placerade, och det
öppna, självklara. Dessutom är hennes noggrannhet med det till synes
enkla - men egentligen det djup som borrat sig in och ner i människans
minne - lika osedvanligt spännande som skarp. Varför har ingen gjort
film eller teve av hennes berättelser? undrar jag varenda gång jag
möter de lika vanvettiga som verkliga personerna i yttre och inre
dialoger som ligger ljusår från "deckardrottningars". "Skuggan i
vattnet" kan läsas som en fortsättning på "God natt min älskade"
(alltid utlånad på biblioteket med finns i storstils-hyllan, ytterligt
skönt för ögonen upptäckte jag som tappat bort mitt "original"!)
eller helt fristående. Ett tips är att ta ett par augustidagar ledigt,
sätta sig i en snigelfri trädgård någonstans och läsa dem efter
varandra - ni kommer inte att kunna lägga ifrån er någon av dem
innan de är färdiglästa! Gefle Dagblad
Justine i "Skuggan
i vattnet" upptäcker sakta och med växande oroskänslor att hon ännu
inte kan pusta ut och lämna det våldsamma förflutna bakom sig. Hon
känner sig förföljd och hennes stora vilda fågel som hon lever med
som vore den tam flaxar och kraxar mer än någonsin, som om också
den kan känna av det osynliga hotet. Justine Dalvik är huvudperson
och samtidigt inte. Alla vägar leder för eller senare till henne,
men Frimanssons alla bifigurer växer stadigt fram, och lika mycket
som vi kan nästan fysiskt känna Justines nästan paranoida oro i
magtrakten, får vi motvillig empati med den mycket obehagliga unge
mannen som förlorat sin far, och kan med smärtsam tydlighet känna
hur det känns att bli misshandlad av sin man, som Ariadne blir.
Det är många ämnen som hanteras här - skuld, sorg, hämnd, och kärlek
för att nämna några - men på samma sätt som Frimansson låter alla
personer få utrymme och en röst så hafsas ingenting över. Västerbottens
Folkblad
Hon visar att
det inte behövs så himla mycket action för att det ska känna otäckt,
skrämmande och spännande. Som bäst - och värst! - är det när hon
tar sig tid att stanna upp och dra åt skruvarna, med kniven karvar
ytterligare en rysansvärd våning ner i det mänskliga psyket. Läsaren
håller andan och inväntar det oundvikliga. Ystads Allehanda
Inger Frimansson
klarar dessutom på ett alldeles elegant sätt att koppla ihop God
natt min älskade med Skuggan i vattnet. Den här boken blir aldrig
långsam, snarare tvärtom. Den blir bara bättre för varje sida. Ulf
Hammarlund. Södertälje
Hennes språk
rinner som vatten - varje ord, varje mening har hon smakat på innan
de godkänns. Närheten till både människor och miljöer bidrar förstås
också till njutbar läsning och spänningen som finns där ända in
i slutet. JönköpingsPosten
|